همه چیز در مورد ال کارنتین

ال کارنیتین چیست ؟

ال کارنیتین نوعی اسید آمینه است که نقش مهمی در افزایش متابولیسم بدن دارد. ال کارنیتین بهبود سوخت و ساز بدن را با بهبود عملکرد میتوکندری و افزایش انرژی سلولی انجام می‌دهد. به همین جهت بسیاری از ورزشکاران از این مکمل به منظور کمک به چربی سوزی و همچنین جلوگیری از خستگی عضلات استفاده می‌کنند. ۹۸% از ال کارنیتین موجود در بدن در سلول‌های ماهیچه‌ای ذخیره شده و مقادیر اندکی از آن نیز در کبد و خون یافت می‌شود. بدن انسان می‌تواند L-Carnitine را به تنهایی و با کمک اسیدهای آمینه متیونین و لیزین تولید نماید. اگر کمبود ال کارنیتین در بدن وجود داشته باشد، با مصرف قرص ال کارنیتین می‌توان این کمبود را جبران کرد. کمبود ال کارنیتین به ویژه ممکن است در افراد گیاه‌خوار دیده شود زیرا غنی‌ترین منابع غذایی حاوی ال کارنیتین معمولا در فرآورده‌های حیوانی یافت می‌شود. همچنین برخی از افراد نیز از لحاظ ژنتیکی دچار مشکلاتی هستند که سبب اختلال در تولید ال کارنیتین در بدن آنها می‌شود. این اشخاص نیز حتما جهت جبران کمبود این ماده باید از مکمل ال کارنیتین بهره بگیرند.

آیا ال کارنیتین واقعا به چربی سوزی کمک می کند ؟

پیش از آنکه بهترین زمان مصرف ال کارنیتین را برای شما شرح دهیم، اجازه دهید اطلاعات بیشتری را در زمینه نقش ال کارنیتین در چربی سوزی به شما ارائه دهیم. ال-کارنیتین عملکرد خود را با انتقال اسیدهای چرب از غذا به میتوکندری سلول انجام می‌دهد. این عملکرد به شما این امکان را می‌دهد که در حین تمرینات ورزشی چربی بسوزانید و در عین حال خستگی عضلات را نیز کاهش دهید. انرژی تولید شده از اسیدهای چرب می‌تواند توسط مغز، قلب و ماهیچه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و تاثیری مثبت روی این اندام‌ها داشته باشد. اما نقش ال کارنیتین در چربی سوزی هنوز از لحاظ علمی به طور کامل به اثبات نرسیده است؛ به طوری‌که بسیاری از مطالعات کاهش وزن قابل توجهی را پس از مصرف ال کارنیتین ثبت نکرده‌اند. در این زمینه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است اما طبق گزارش مصرف‌کنندگان می‌توان گفت که ال کارنیتین اگر در کنار تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مناسب مورد استفاده قرار گیرد، قطعا در چربی‌سوزی و کاهش وزن تاثیرگذار خواهد بود.  

نحوه مصرف ال کارنیتین

در بازار دارویی ال کارنیتین به صورت قرص، کپسول، ویال تزریقی و خوراکی و شربت موجود است. بهتر است با توجه به ساختار بدنی خود و نتیجه‌ای که از ال کارنیتین می‌خواهید به دست بیاورید، زیر نظر پزشک خود، دوز مصرفی و مدت مصرف و نحوه مصرف ال کارنیتین را دستور بگیرید. دوز مصرفی می‌تواند بین ۲ تا ۴ نوبت در روز تجویز شود. پس از مصرف ال کارنیتین باید مقدار زیادی آب بنوشید. دارو باید در زمان مشخص مصرف شود و در صورتی که قرص جویدنی تجویز شده باشد، باید کاملا جویده شود. توجه به این نکته ضروری است که در صورتی‌که یک نوبت دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری دارو را مصرف نمایید . در صورت مشاهده هرگونه حالت‌های حساسیت به دارو مثل تهوع، دل درد، استفراغ یا اسهال به پزشک خود اطلاع دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید